onsdag 10 augusti 2011

Nybakta frukostbullar



Just nu doftar det juvligt av nybakt bröd i köket och jag avnjuter just nu en av de nybaktafrukosbullarnmed smör och ost och till det en kopp chai-te och det smakar underbart vill jag lova. 
Här nedan är receptet!

Frukostbullar ca 24 st

50 g jast
½ dl rapsolja
5 dl mjölk + vatten (2dl mjölk + 3 dl vatten)
2 tsk salt
2 tsk brödkrydda
½ dl krossade linfrön
ca 13 dl rågsikt

Smula jästen i en bunke. Värm mjölk och vatten till fingertemperatur. Rör ut jästen med degspadet, tillsätt rapsoljan. Tillsätt sedan salt, brödkrydda, linfrön och det mesta av mjölet. arbeta ihop till en smidig deg. Jäs övertäckt med bakduk i ca 40 min.
Knåda sedan degen smidig och dela den i två delar. Rulla till längder och dela varje längd i ca 12 bitar som sedan formas till runda bullar. Jäs bröden övertäckta på plåt i ca 40 min. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i ca 10-12 minuter. Låt svalna under bakduk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar