tisdag 17 januari 2012

Gott med nybakt bröd


Vi skall ha soppa till middag ikväll så jag tänkte att det vore gott att servera lite nybakt bröd till. Så Alva och jag satte igång och bakade när Karin och Viggo kommit i väg till skolan. Jag hadde dessutom lite överbliven havregrynsgröt i kylen, som jag använde i degen (ett mycket bra sätt att ta till vara på överblivna grötrester). Brödet blir också extra saftigt då.
Här är receptet:

HAVREBRÖD
(ca 16 - 20 st)

50 g jäst
5 dl vatten
2 msk olja
1½ tsk salt
4 dl havregryn (jag bytte ut 1 dl havregryn mot drygt 1 dl havregrynsgröt)
10 - 12 dl vetemjöl special

Smula jästen i en bunke och rör ut den i fingervarmt vatten. Tillsätt olja, salt, havregryn + (ev gröt) och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig och låt den jäsa övertäckt ca 40 min. Ta upp degen och arbeta den smidig på mjölat bakbord. Forma sedan degen till runda bullar som man plattar till lite. Lägg bröden på en bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa övertäckta ca 40 min.
Sätt ugnen på 225 grader.
Grädda bröden mitt i ugnen ca 12 min.
Låt svalna på galler under en bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar